Poniżej prezentuję nietypowy wpis. Składa się on z fragmentów pracy magisterskiej mojego kolegi ze Stosowanych Nauk Społecznych – Żyły. Opisuje on historię Legii Warszawa oraz środowisko kibiców piłkarskich w Polsce. Ponadto odpowiada na ważne pytania takie jak: „Czym jest klub dla kibica?”; „Co daje kibicowanie?” czy „Dlaczego najważniejszy jest mecz wyjazdowy?” Praca osadzona jest w kontekście społecznym.Całość wsparto teoriami Johana Huizingi, Margaret Mead czy Czesława Matusewicza. Takie naukowe spojrzenie na kwestię kibicowanie wydaje się być bardzo ciekawe. Na łamach futballoga powrócę jeszcze do tej pracy. W następnym wpisie przedstawię stworzoną przez Żyłę typologię kibiców piłkarskich.
Można pytać z czym kojarzy się kibic piłki nożnej? Przecież nie jest to tylko „chuligan”, którego ciągnie na mecz chęć zrobienia ‘zadymy’. W pracy podjęto próbę przybliżenia obrazu kibica klubu Legii Warszawa. Przedstawiono motywy udziału w meczach, znaczenie i zachowania tłumu. Czy kibic Legii to pasjonat? Jak radzi sobie z nauką, pracą zawodową? Jaki ma system wartości? Jakie dylematy musi pokonać by uczestniczyć w meczach wyjazdowych? Na te pytania starał się odpowiedzieć autor pracy.
Wszyscy respondenci stwierdzili, że pierwszy kontakt z Legią- poprzez opowieści znajomych, rodziny lub oglądając transmisje telewizyjne – mieli w latach 90-tych. Wynika to prawdopodobnie ze zbliżonego wieku wszystkich respondentów oraz tego, że w latach 90-tych Legia odnosiła swoje największe sukcesy, łącznie z grą w ćwierćfinale Ligi Mistrzów. Na pierwszym meczu respondenci pojawiali się wyłącznie z kimś z rodziny(zazwyczaj ojcem) lub kolegami z podwórka. Mecz wyjazdowy jest uważany w środowisku kibiców za coś chyba najważniejszego, dlatego nie może dziwić, że każdy z respondentów pamiętam doskonale rok i przeciwnika na stadion, którego jechał, a niektórzy podawali nawet dokładny dzień. Zapytani o wrażenia z tego wyjazdu, niemal wszyscy respondenci mieli problem z podaniem wyniku meczu lub określenia jak mecz przebiegał na murawie. W odpowiedziach dominuje opis atmosfery na sektorze oraz emocji z tym związanych.
Wszyscy respondenci odpowiedzieli, że kibicowanie tworzy wartości. Niektóre z nich to solidarność, jedność, lojalność, utożsamianie się z grupą. Kolejną często padającą odpowiedzią był patriotyzm. Mecz jest tylko dodatkiem do przygody, jakiej poszukują kibice udający się na wyjazd. Aspekt kibicowski całkowicie przysłania ten sportowy. Kibice jadący na mecz traktują taki wyjazd jak własne zawody, pomiędzy kibicami różnych klubów, to oni są tymi, którzy reprezentują klub, oni go stanowią i świadczą o jego renomie. Ciekawe jest to, że przy pytaniu o najważniejsze aspekty meczu wyjazdowego, ani jeden respondent nie wskazał meczu i jego wyniku!
Duża liczba respondentów odpowiedziała, że kibicowanie ukazało im prawdziwą stronę mediów, ich nierzetelność, nieobiektywność i pogoń za sensacją. Nieliczni badani przyznali się, że kibicowanie wywołuje u nich bardziej agresywne lub niedostosowane do norm społecznych zachowania. Różne działania, które w stosunku do kibiców prowadzą media, policja, PZPN i władze państwowe są przez kibiców oceniane negatywnie. W wyniku stosowania totalnej inwigilacji i przekraczania uprawnień ograniczana jest wolność obywatelska.
Na koniec przedstawiam fragment, w którym pokazano specyficzną rolę jaką pełni w życiu kibica klub Legia Warszawa. Legia jest dla respondentów jedną z najważniejszych kwestii w życiu. Oddają jej całych siebie, swój czas, zdrowie, uwagę, pieniądze, traktują klub jako część siebie a siebie jako część klubu. Jest to ich sposób życia, sposób myślenia, zachowania. Jest to dla nich płaszczyzna życiowa w której się realizują, spełniają marzenia, poświęcają całych siebie, jednocześnie oczekując, że ich działanie będzie przynosiło wymierny skutek- sławę, szacunek i miano najlepszego klubu z najlepszymi kibicami.
Witam, piszę pracę licencjacką nt marketingu sportowego na przykładzie klubu piłkarskiego Legia Warszawa, byłbym bardzo wdzięczny za dostęp do pracy Pana kolegi. Chciałbym przeanalizować działania marketingowe legii oraz ich wpływ na zachowanie kibiców.
OdpowiedzUsuńBędę wdzięczny za odpowiedź na adres: kajakkrzysztof123@gmail.com